Wan bun nyun yari! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Manon Buis - WaarBenJij.nu Wan bun nyun yari! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Manon Buis - WaarBenJij.nu

Wan bun nyun yari!

Blijf op de hoogte en volg Manon

02 Januari 2013 | Suriname, Paramaribo

Als eerste natuurlijk voor iedereen: Wan bun nyun yari! Oftewel, een goed nieuwjaar! Inmiddels weer een aantal weken verder waar veel is gebeurd dus ook maar weer een nieuw verslag.

Te beginnen bij het weekend na mijn vorige verslag. We hebben toen bij ons thuis gezellig een slaapfeestje gehouden. Eerst lekker op de bank met wat lekkers een paar filmpjes kijken. Toen hebben we met 5 meiden in de kamer van Fleur geslapen, en de jongens op de bank in de woonkamer. De volgende dag nog een lui dagje. Weer een filmpje gekeken en savonds gingen we bowlen.
Die dinsdag is Ronald, de vriend van Fleur, hier aangekomen. En dat weekend erop gingen we op trip naar Nickerie en Bigi Pan. Vrijdagavond vertrokken we met een feestbus naar Nickerie. Onderweg veel karaoke en leuke muziek, veel gezelligheid dus weer! Eenmaal aangekomen in Nickerie gingen we nog even wat eten en toen lekker slapen in een hotel! De volgende dag zijn we naar de markt in Nickerie gegaan. Een grote markt waar ze vanalles verkopen. Daarna vertrokken we weer met de feestbus en de boot richting Bigi Pan. Hier staan huisjes op palen in een meer, waar je in kan slapen. Ook zaten er kano’s bij. Dus even lekker op het water geweest met de kano, leuke spelletjes gedaan en in de avond nog een poging gedaan om een kaaiman te vangen. Mislukt.. Zondagochtend gingen we met de boot naar de monding van de rivier. Daar hebben we heerlijk een modderbad genomen. Alles, echt alles zat onder de modder! Maar het was wel erg leuk! Daarna natuurlijk lekker afgespoeld en toen zijn we weer naar huis vertrokken.

Maandag zijn ze ouders en zusje van Danique aangekomen, veel bezoek dus! Dinsdag hebben we de hele dag in de keuken gestaan om het kerstdiner voor savonds voor te bereiden. In de avond kwam er ongeveer 30 man gezellig met ons een kerstdiner eten! Iedereen had voor wat eten gezorgd dus er was heul veul eten! We hadden ons zwembad gevuld met ijs, zodat we hier het drinken in konden koelen. Erg makkelijk! Tweede kerstdag ben ik met Fleur en Ronald wezen zwemmen, beetje gek om dit op tweede kerstdag te doen maar t was weer lekker weer!

Vrijdag 28 december gingen we alweer op trip! Mijn allerlaatste trip in Suri! Om half 8 in de ochtend vertrokken we naar berg en dal, een resort waar je lekker kan chillen, maar ook van kabelbanen af kan sjeezen! We moesten eerst 2 uur wachten omdat we anders niet met zijn allen tegelijk konden, dus hebben we eerst even gevolleybald. Daarna werden we in de teugels gehesen en gingen we richting de kabelbanen. Het was echt zooo vet! Door de bossen en over de Surinamerivier van de banen af. Echt superleuk! Zaterdag gingen we in de ochtend een boswandeling maken. Ondanks we alle bomen nu ondertussen al een paar keer gezien hebben was het toch gezellig! In de middag zijn we naar het dorpje JawJaw gegaan. Hier leven ze nog erg primitief, heel gek om te zien. De mensen lopen er halfnaakt of gewoon naakt rond, ze wassen alles, ook hunzelf, in de rivier en ze wonen in kleine houten hutjes. Ze hebben er bijna niks, maar voor hun genoeg om van te leven. Echt heel raar om te zien dat er ook nog zo wordt geleefd. In de avond gingen we weer een poging doen om een kaaiman te vangen. We gingen met twee boten, de gids die de kaaiman zou vangen zat helaas in de andere boot, dus wij hadden onze boot al bestempeld als partyboot. Totdat het bij de gids niet lukte, hij het opgaf en Tom (ook een stagiair waar we veel mee omgaan) zei: Moet ik het ffies doen? Met zn allen in de boot kaaimannen spotten, als we er een zagen er direct opaf. We hadden niemand in de boot die dit ooit eerder had gedaan dus het was best spannend. Zelfs de bootsman wist niet wat we moesten doen als we er een zouden vangen. Na veel pogingen heeft Tom er toch een gevangen! De hele boot gillen en schreeuwen want we wisten natuurlijk niet wat we nu moesten.. Gelukkig waren we al dichtbij onze slaapplaats, de bootsman zette het gas erop en gelukkig voor de kaaiman waren we er snel! Daar was de gids die de kaaiman heeft bevrijd van de dood Zondag hebben we nog even lekker gechillt en zijn we weer naar huis vertrokken.

Maandag was het oudjaarsdag. Hier vieren ze oud en nieuw iets anders dan in Nederland. Hier beginnen ze al om 8 uur sochtends met feesten. Dat gaat de hele dag door. In de hele stad is het superdruk en overal worden pagara’s afgestoken, dit zijn een soort 100.000 klappers die iedereen wil bekijken. Savonds om 8 uur aftellen voor het nieuwjaar in Nederland. We stonden met een grote groep Nederlanders als een stel debielen te dansen, maar het was erg gezellig. Ik werd nog geïnterviewd door de radio, dus als iemand radio Apintie heeft geluisterd: ik was het!;) Ook werden we door veel Surinamers gefilmd, we leken wel een kermisattractie! Rond een uurtje of 10 zijn we naar Rixt gegaan om haar verjaardag en 12 uur te vieren met een grote groep. Om 12 uur natuurlijk vuurwerk afsteken en daarna lekker naar huis.
Op 1 januari hebben we hierthuis een nieuwjaarsduik gedaan. Dat beviel natuurlijk wel met dit weer! Smiddags hadden we een nieuwjaarsborrel bij Laura en in de avond zijn we gezellig nog uiteten gegaan.

Vandaag alweer 2 januari. Net afscheid genomen van Ronald, die is net naar het vliegveld om weer naar Nederland te vertrekken. En dan wordt het voor mij nu ook echt aftellen. De weken gaan zoo snel! Over 18 nachtjes ben ik gewoon alweer thuis! (De foto´s volgen weer!)

Mi si you gaw!

• 02 Januari 2013 - 18:41

Tess:

Jaaa, nog maar ff:)!
    Klinkt weer leuk allemaal!

Kus!

• 02 Januari 2013 - 19:31

Anja:

Als eerste de beste wensen Manon.
    Wat weer een leuk verslag,leuk om te lezen,wat zal het een amparte ervaring zijn om in de zon kerst en oud en nieuw te vieren.Geniet de laatste weken nog lekker want voor je het weet is het weer voorbij.

xxx van ons

• 02 Januari 2013 - 22:27

Bianca:

Heee Manon!

Ik heb een verslag gemist zag ik! Helemaal geen straf om er gelijk twee te lezen natuurlijk:D Extra leuk juist! Wat heb je weer ontzettend veel beleefd. Heel interessant lijkt het me om te zien hoe die mensen in dat dorpje JawJaw nog met zo weinig kunnen leven zeg! Haha en zo'n nieuwjaarsduik zou ik ook wel willen nemen! Ook wil ik je natuurlijk nog een top 2013 wensen;) Het aftellen is in volle gang, lekker vooruitzicht zeg!!

Heel veel plezier nog de komende (iets minder dan drie) weekjes!!!

Liefs Bianca

• 04 Januari 2013 - 17:37

Mam:

Hoi Manon,

weer een leuk verslag. Het is nog steeds een groot feest merk ik. Het wordt nu toch echt tijd dat je thuis komt want je wordt wel erg mans met je kaaimannen vangen. Wij zijn hier al aan t aftellen en komen je met heel veel mensen ophalen hoor.

Nou dikke kus en we skypen.

• 15 Januari 2013 - 16:30

Ome Piet:

Hey Manon,
    Nog even en je bent weer thuis.
    Ben benieuwd of je nog een beetje bruin bent geworden en of je Winston nog mee neemt.
    Je zal wel zin hebben om weer eens te handballen denk ik, ze doen het trouwens super slecht zonder je.
    Nog een leuke afsluiting in het verre suriname en tot gauw.
    Groete, Thomas, Sascha, gertruud en Piet.