Agen san te leisi! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Manon Buis - WaarBenJij.nu Agen san te leisi! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Manon Buis - WaarBenJij.nu

Agen san te leisi!

Blijf op de hoogte en volg Manon

06 November 2012 | Suriname, Paramaribo

Het is alweer 3 weken geleden dat ik mijn laatste verslag heb geschreven. Hoog tijd dus voor een nieuw verslag!

Te beginnen bij het Salsuri weekend, een weekend vol feesten, shows, workshops en een salsacruise over de Surinamerivier. Op zaterdagavond gingen we met een hele groep naar een dans show. Echt niet normaal hoe goed sommige mensen kunnen dansen! Er kwamen vanuit verschillende landen mensen dansen. Veel salsa en zouk. Een meisje van 14 en een jongen van 17 traden op (nogmeer dansers hoor), ze waren als ik het goed had verstaan wereldkampioen salsa geweest, dat was ook wel te zien! Echt een hele mooie show!
De volgende dag moesten we alweer vroeg op om workshops te volgen. De mensen die zaterdagavond optraden kwamen nu workshops geven. Heel leuk om te doen! Natuurlijk ook nog even proberen om met alle dansers op de foto te gaan!
Die middag hadden we ook nog een salsacruise over de Surinamerivier. Ook hier waren de dansers allemaal weer aanwezig en nu kon je samen met hun ook echt dansen. Op de boot nog lekker gegeten en dus veel gedanst! Leuk Surinaams weekend dus!

Die woensdag hebben we voor stage geholpen bij een sportdag van SUS (sports unlimited Suriname). Het was een sportdag voor mensen met een beperking. Erg leerzaam en erg leuk om mee te helpen en al de kinderen zo blij te zien!

Het weekend erna hadden we full moon party. Dit zou eigenlijk een feest zijn op white beach was ons verteld. Maar toen we aankwamen leek het niet erg op white beach. Toen we zaterdag aankwamen werden alle hangmatten opgehangen, en daarna werd lekker gechillt! Het eten was hier zoals overal in Suriname weer goed voor elkaar. Na het eten hebben we nog een leuk feestje gevierd! Na het feestje hebben we in de hangmatten geslapen. Het was erg knus moet ik zeggen.. Als een bewoog denk ik dat iedereen het voelde, zo dicht lagen we op elkaar. Toch heerlijk geslapen!
De volgende dag hebben we nog lekker gezwommen en lekker gezeten, waarna we weer richting huis gingen.

Maandag zijn we naar de bioscoop geweest met een groep meiden. We gingen naar de film Alleen maar nette mensen. Omdat wij ondertussen ook wel een beetje de Surinaamse humor begrijpen en Surinaamse gewoontes kennen was de film best grappig!

Afgelopen weekend zijn we naar de Voltzberg en de Raleighvallen geweest. Op vrijdag zouden we om 05.45 opgehaald worden bij Linda en Ylona, maar omdat ze opstoppingen wilden voorkomen moesten we er iets eerder zijn. Om kwart over 5 stonden we bij ze op de stoep want dan waren we zeker optijd. Uiteindelijk kwam de bus om 7 uur omdat de buschauffeur zich had verslapen.. (en ze wilden vertraging voorkomen) Na een uurtje op een asfaltweg en 3 uur op een bauxietweg (hobbeldebobbel) te hebben gereden kwamen we aan bij de boot waar we nog een stuk mee moesten varen. Hier kwam de volgende vertraging. Omdat we net een grote groep waren hadden we twee boten nodig. Er was maar een boot en die man wilde niet een andere boot erbij halen omdat hij dan zn geld moest delen. Na hier ook weer twee uur te hebben gewacht konden we eindelijk onze reis verder maken.
Omdat de waterstand laag was door de droge tijd hadden ze er al rekening mee gehouden dat de boottocht misschien iets langer zou kunnen gaan duren. We strandden vaak op zandbanken en rotsen in het water, waar we de boot uit moesten om deze dan verder te duwen zodat we weer konden gaan varen. Deze rit zou eigenlijk 3,5 uur duren stond op de planning. Na een tijdje begon het te regenen en te onweren, en als het regent in Suriname, dan gaat dat hard ook! Wij in de boot met handdoeken over ons heen om ons warm te houden. Toen werd het ook nog donker! De bootsman zag niks meer en had ook geen zaklamp mee. Die moesten wij in het donker in onze tassen dus maar even gaan zoeken. Ik weet niet of de zaklamp veel hielp, want we zijn ook nog recht tegen een rots aangevaren. Gelukkig viel de boot niet in 2 stukken. Na uiteindelijk 8 uur in de boot te hebben gezeten kwamen we eindelijk op de plaats van bestemming. En gelukkig zie je achteraf de fotos pas! Er zwommen dus ook lekker krokodillen in het water waar wij ons bootje aan het duwen waren!
De volgende dag na heerlijk te hebben geslapen in mn hangmat, hebben we na het ontbijt bananen aan aapjes gevoerd, hele schattige meneer nilson aapjes pakten de bananen uit je handen en aten het dan op. Hierna gingen we de Voltzberg beklimmen. Eerst een tour van ongeveer 8km door de jungle, wat op de heenreis best zwaar was omdat de gids vond dat we niet op schema liepen. We waren ongeveer aan het rennen.. Best goed voor de conditie opzich maar daar waren we hier natuurlijk niet voor. Na deze 8km nog een klein stukje tot de voet van de berg. En toen een steile klim omhoog tot het topje van de berg. Hier hebben we even genoten van het mooie uitzicht en natuurlijk een paar fotos gemaakt. Daarna hebben we op ons eigen tempo de terugreis gedaan. S ’avonds nog even gezellig sterrenkijken bij een kampvuur en daarna weer lekker slapen in onze hangmat.
Omdat we vrijdag zo lang hadden gedaan over onze reis waren we toen niet meer naar de Raleighvallen geweest. Hier zijn we zondagochtend nog geweest. Erg mooi!
De terugreis is gelukkig sneller verlopen!

Verder loop ik natuurlijk ook nog gewoon stage. Daar gaat alles goed en we krijgen het steeds drukker! We doen het sportgedeelte op de buitenschoolse opvang bij de Petuniaschool. Als we komen horen we de kinderen al roepen uit de lokalen: Yes, ze zijn er weer!

Ook zijn we lekker aan het sporten! We hebben een kaart waar we 10 lessen in de maand kunnen volgen voor 50 SRD. (€12,50) We zijn dus nu lekker op de dinsdag aan het kickboksen (dus dames van VVW, ik was jaloers op jullie trainingsweekend, maar ik mag lekker elke week kickboksen!) en dan proberen we elke week nog een andere les te doen.

Nu ben ik echt aan het aftellen! Nog 3 nachtjes slapen en dan mag ik eindelijk mn moppies ophalen van het vliegveld, om vervolgens 10 dagen maximaal te genieten! Heeeeeeeel veel zin in!

In mijn volgende verslag horen jullie wel weer wat we dan allemaal hebben beleefd!

Odi!

  • 06 November 2012 - 21:01

    Tess:

    Jeej, nog maar 3 nachtjes:). Heb er zin in!
    Maare, wel een beetje voorzichting he daar. Maar goed dat we dit maar weer achteraf horen;)..

    Ben weer heel benieuwd naar de foto's!

    Nou tot vrijdag!! xxx

  • 06 November 2012 - 21:49

    Tante Tiny:

    weer een mooi en boeiend verslag, zo beleef je heel wat ,geniet van je hoog bezoek ,en maak er gezellige dagen van ,maar dat gaat zeker lukken.14 november een gezellige dag als het m'n lukt stuur ik je nog een berichtje.groetjes tante tiny doeiiiiiiiiiii

  • 07 November 2012 - 00:38

    Manon:

    Heee manon! wat een belevenis allemaal. zo te horen heb je het naar je zin. We wens je veel plezier straks met je familie! Groetjes huize dol!xx

  • 07 November 2012 - 08:12

    Miranda:

    Hee Menon,

    Leuk hoor die verslagen. Vroeg me wel af, loopt ze nog wel stage ;-) maar gelukkig noem je dat ook nog in je verslag. Tijd gaat wel snel he. Echt lekker dat je fam en Roy bijna komen, gezellig hoor!
    Kan je anders ook een keertje een introductie lesje kickboksen bij jullie geven? Lijkt me wel leuk, we komen!! ;-) hoe het gaat met de handbal hoef ik je niet te vertellen, want je leest vast de verslagen wel en je wordt wel op de hoogte gehouden! Geniet er nog lekker van, ik kijk nu alweer uit naar je volgende verslag!

    Miranda

  • 07 November 2012 - 11:54

    Kiki:

    Hee manonie,


    Super leuk verhaal weer! Vooral dat salsa spreekt me erg aan haha
    Heel veel plezier met Roy en je mam en zus!!

    Dikke smakkerd

  • 08 November 2012 - 13:03

    Ome Piet:

    Hoi Manon,
    Ik zie het al, je verveelt je wel heel erg daar in dat verre suriname.
    Ik hoop dat je nog ruimte hebt in je schema om Carijet, Tessa en Roy wat te laten zien.
    Op de vorige gemeenschapsveiling heb ik nog een kickboks les gekocht bij Ernesto Hoost, dus misschien kunnen we in de toekomst gaan sparren. Geef jij Ernesto een klap en loop ik snel weg.
    Nog veel plezier op je verjaardag en denk de dag ervoor ook nog even aan die ouwe oom van je.
    Groetjes, Thomas, Sascha, Gertruud en Piet.

  • 09 November 2012 - 19:08

    Bianca Neuvel:

    Heee Manon!

    Beetje late reactie van mij, maar uiteraard heb ik m weer gelezen:D Ik kwam er nu pas achter dat je een nieuw verslag had(A) Wat doe je daar toch ontzettend veel leuke dingen! Ik krijg er zelf gewoon zin in om naar het buitenland te gaan;)! Vandaar natuurlijk het ''misschiene'' reisje naar Gambia in de voorjaarsvakantie:P Leuk om te horen dat je naar shows/workshops bent geweest! Daar ben ik ook inmiddels een paar keer geweest, dansshows dan, maar ik weet uit ervaring hoe mooi die shows zijn!!

    Hahaha gelukkig kwam je er later pas achter dat er krokodillen in het water zaten, anders was je vast nooit die boot uit gegaan om te duwen! Ik tenminste niet:P

    Kon je wel een beetje slapen in die hangmat? Haha lijkt mij toch helemaal niks hoor.. ook al 'hang' je vast erg lekker:P Ik vind het wel erg leuk om je te volgen via deze site hoor:D

    Nu ik dit schrijf zit je vol smart te wachten op je mams, Tess en Roy.. helaas duurt het nu nog ruim 5 uur voordat ze bij je zijn! Gelukkig gaat de tijd snel (niet dus) en kun je straks heerlijk van ze genieten!!

    Heel veel plezier de komende dagen met je fam!:D

    Liefs Bianca




  • 14 November 2012 - 14:21

    Annemieke Beemster:

    Hee, Manon,

    van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!! Geniet lekker.....wel bijzonder om je verjaardag daar te vieren! Ik begrijp dat Carijet , Tessa en Roy al sinds 9 november bij je zijn...super! Heel veel plezier nog en groetjes aan iedereen :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Manon

Stage in Suriname!

Actief sinds 06 Aug. 2012
Verslag gelezen: 593
Totaal aantal bezoekers 14875

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2012 - 30 Januari 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: